Retur, byte och reklamation

  • Hur gör jag ett byte?
    Du kan göra ett byte på två olika sätt;

    1. Lägg en helt ny order på den artikel/storlek du önskar. Samtidigt använder returfraktsedeln som följde med den första sändningen och markerar det som en retur på blanketten som också följde med. Lämna in till ditt närmaste PostNord ombud. Vi kommer återbetala beloppet för varan så snart den kommit till oss. Detta är det snabbaste sättet för dig att få önskad vara.

    2. Du använder returfraktsedeln som följde med sändningen. Markera att du vill göra ett byte och skriv vilken storlek du önskar dig. Vi skickar dig då önskad storlek. Skulle storleken vara slut kommer vi att kontakta dig.

    Att skicka tillbaks med returfraktsedeln kostar 59:-

    Varan måste vara hel och ren, du får givtevis gärna ha provat den, men inte använt den.
  • Jag vill inte behålla varan, hur gör jag en retur?
    Du använder returfraktsedeln som följde med sändningen. Fyller i blanketten som följde med, markerar att det är en retur och skickar tillbaks det genom att lämna in på ditt nämraste utlämningsställe (PostNord).  Så snart sändningen är hos oss kommer vi kreditera dig för varan och återbetala pengarna med samma betalmetod du använde vid köp.

    Att skicka tillbaks med returfraktsedeln kostar 59:-

    Varan måste vara hel och ren, du får givtevis gärna ha provat den, men inte använt den.
  • Varan har produktfel, hur gör jag?
    Kontakta oss enklast via mail eller telefon så löser vi givetvis det!

    info@sleepinsilk.se

    010-490 27 00

    Vi har öppet vardagar 8.00-17.00
  • Jag har fått fel vara, hur gör jag?
    Då har vi tyvärr haft lite brottom när vi packade, vi ber om ursäkt. Kontakta oss enklast via mail eller telfon så löser vi givetvis det.

    info@sleepinsilk.se

    010-490 27 00

    Vi har öppet vardagar 8.00-17.00

Leverans

  • Hur lång leveranstid har ni?
    Vi skickar ordrar i princip varje dag. Normalt skickar vi din order samma dag, eller dagen efter, som du lagt din order. Sedan är det 1-3 dagars leverans med PostNord till ditt närmaste utlämningsställe.

    Du kommer bli aviserad på mobil/mail när den finns att hämta.
  • Vilka olika leveranssätt finns?
    Vi har valt att samarbeta med PostNord eftersom de har flest antal utlämningsställen. Du kan även välja "Earlybird" om du vill få hem din sändning till brevlådan.

    I kassan väljer du mellan följande alternativ

    Earlybird - hem till brevlådan/Dörern
    PostNord My pack Collect - till närmaste utlämningsställe
    PostNord Home - Hem till dörren

    Välj i kassan det som passar dig bäst!
  • Jag har lagt order, men inte fått någon orderbekräftelse
    Vi skickar alltid ut en orderbekräftelse per automatik när man lägger en order. Kolla i skräpkorgen om du inte fått någon inom ett par timmar.

    Det kan också vara så att fel mailadress blivit registrerad. Kontakt oss gärna så löser vi det!

  • Vad kostar leveransen?
    Fraktkostnad på våra ordrar är 59:-

    Vill man returnera eller byta varan och använda  returfraktsedeln som följde med sändningen kostar det 59:-. Vi tar betalt med samma betalmetod som du använde vid köpet.

Beställning och betalning

  • Hur kan jag betala?
    Vi erbjuder många olika sätt att betala; 

    - Klarna faktura
    - Klarna kort
    - Klarna direktbetalning
    - Klarna delbetalning
    - MasteCard
    - Visa
    - Swish
  • Hur får jag tillbaks pengarna vid retur?
    Vi återbetalar alltid pengar med samma betalsätt som du använde vid köpet.
  • Jag har fått ett presentkort, hur löser jag in det?
    När du kommer till kassan kommer det komma upp som alternativ att lösa in presentkortet.
  • Kan jag kombinera flera rabattkoder?
    Nej, man kan aldrig kombinera flera olika rabattkoder.
  • Jag har inte fått någon orderbekräftelse
    Vi skickar alltid ut orderbekräftelse per automatik direkt vid köptillfället. Har du inte fått någon kan den ha hamnat i din skräpkorg alternativt om fel mailadress registrerats.

    Hör av dig så löser vi det!

Storleksguide

  • Vilken storlek ska jag välja?
    Ibland kan det vara svårt att välja rätt storlek.

    På alla våra artiklar försöker vi beskriva så noga som möjligt vilken storlek och passform plagget har. På respektive artikel hittar du en flik för "Storleksguide". Där finns mått och beskrivning kring plaggets storlek och passform. Gå därför till den artikel du är intresserad av och klicka på fliken "Storleksguide". Om du inte känner att informationen är tillräcklig är du alltid välkommen att kontakta oss!

    Skulle  plagget inte passa går det givetvis att skicka tillbaks.
  • Har alla plagg samma passform?
    Nej, passformen är olika för olika plagg. Klicka därför på fliken "Storleksguide" på respektive artikel för att få mer information om den specifika artikelns mått och passform.

Materialinformation

  • Vad är Momme, 10, 16 eller 19?
    Siden mäts/vägs i ett viktmått som heter Momme. 10  momme är reltivt tunt och 16 repsektive 19 momme är ett relativt kraftigt sidentyg.

    Alla våra så kallade reseplagg/artiklar är tillverkade  i 10 momme för att bli så lätta och smidiga som möjligt. 16 momme använder vi på våra mer klassiska sidenplagg och upplevs som kraftigare och glansigare.


  • Habutai, satin, stickat eller vävt?
    Habutai och Satin är två olika vävtekninker som man bland annat använder vid tillverkning av sidentyg. Habutai kan man kanske uppfatta som lite "plattare" i strukturen samtidigt som Satin kanske mer uppfattas som ett klassiskt siden tyg, kraftigt, med hög lyster.

    Vissa av våra plagg är av vävt material och vissa är av stickat. Anger vi att det är siden är det alltid 100% siden. Framförallt på vissa sovplagg använder vi stickade material som ger en något mjukare känsla.


  • Siden eller Bambu
    Vi säljer både siden- och bambuplagg. Vilket man väljer är givetvis upp till en själv efter tycke och smak. Båda  kommer från naturliga råvaror  och har många fina egenskaper, bland annat är båda materialen naturligt temperaturreglerande.

    Siden upplevs som mer exklusivt och är dyrare än bambu.
  • Fakta om Siden

    Siden är ett tyg av silke och kommer ursprungligen från Kina. Det sägs att en kinesisk kejsarinna för cirka 4 500 år sedan upptäckte hur en larv spann en tunn tråd omkring sig till skydd.

    ”Det vore säkert väldigt skönt att själv svepa in sig i tråd av liknande slag” lär kejsarinnan ha tänkt. Hon beordrade sina hovdamer att försöka lösgöra dessa trådar och väva till ett tyg. På grund av sin upptäckt blev denna kejsarinna upphöjd till gudinna och än idag finns hon med i silkesodlarnas böner om god skörd!

    Sidentyget har flera olika goda egenskaper. Till exempel är det väldigt slitstarkt och har en fantastisk förmåga att värma.

    Det finns många olika sorters siden, de vanligaste som vi använder oss av är Mullbärssiden och Tussasiden:


    Kokonger av siden

    Mullbärssiden
    Mullbärssiden är den typ av siden som odlas i Kina och som de allra flesta sidentyger är gjorda av, en liten vit kokong.

    Mullbärsträden blir föda för fjärilens larver. När larverna ätit färdigt av mullbärsbladen börjar dom spinna in sig i en kokong av tunn tråd som kan bli 2-4 kilometer lång som sedan utvinns vid fortsatt beredning.

    Tussasiden
    Tussasiden kommer från Tussah-fjärlien som lever vilt i både Kina och Indien. Tussah kokongen är större och mörkare i färgen. Materialet blir lite strävare än Mullbärssiden och färgen kan variera från ljust gyllenbeige till mörkare brunt beroende på vilket träds blad larven har levt av. Tussasiden kallas ofta vildsiden eftersom larverna lever vilt i naturen.

  • Fakta om Bambu
    Bambu är ett snabbväxande material som kommer från naturen. Materialet är supermjukt mot huden och har dessutom en naturlig andasfunktion som hjälper dig att hålla rätt temperatur! Bambu torkar upp till 3 gånger så snabbt som till exempel bomull och råmaterialet har antibakteriella egenskaper!

Tvättråd

  • Sidenplagg

    Grundregeln när det gäller siden är att tvätta plaggen/sängkläderna så sällan som möjligt, vädra hellre istället vid behov. När du tvättar, följ dessa rekommendationer:

    Vi rekommenderar handtvättprogram i max 30 grader. Det går bra att tvätta artiklarna i tvättmaskin på handtvättprogram/sidentvätt eller liknande beroende på vilket val som finns på din tvättmaskin. Dock alltid max 30 grader.

    Tvätta alltid separat eller med plagg i liknande färger.

    Använd skonsamt enzymfritt tvättmedel som till exempel Almgrens tvättvål, Skona, eller liknande. Använd aldrig sköljmedel.

    Efter tvätt låter du plaggen/sängkläderna dropptorka, de ska aldrig torktumlas. Siden torkar mycket snabbt.

    Plaggen tål att strykas, men börja på låg värme.
  • Sidenlakan

    Grundregeln när det gäller siden är att tvätta sängkläderna så sällan som möjligt, vädra hellre istället vid behov. När du tvättar, följ dessa rekommendationer:

    När du tvättar sängkläder rekommenderar vi handtvätt i max 30 grader. Det går bra att tvätta artiklarna i tvättmaskin på handtvättprogram/sidentvätt eller liknande beroende på vilket val som finns på din tvättmaskin. Dock alltid max 30 grader.

    Tvätta alltid separat eller med plagg i liknande färger.

    Använd skonsamt enzymfritt tvättmedel som till exempel Almgrens tvättvål, Skona, eller liknande. Använd aldrig sköljmedel.

    Efter tvätt låter du sängkläderna dropptorka, de ska aldrig torktumlas. Siden torkar mycket snabbt.

    Sängkläderna tål att strykas, men börja på låg värme.
  • Sidentäcken

    Våra silkevaddstäcken och kuddar tvättas inte som övriga sidenplagg. Silkevaddstäcken och kuddar ska bara vädras men vid behov av tvätt rekommenderas enligt nedan:

    I första hand - Handtvätt
    Om täcket eller kudden får en fläck eller spills på - tvätta fläcken för hand med enzymfritt tvättmedel eller mild tvål. Torka liggande.

    I andra hand - Kemtvätt
    Vänd dig till din närmaste kemtvätt och rådgör. Var nog med att säga att det är ett Silkestäcke som måste tvättas mycket varsamt.

    Vi rekommenderar först och främst att du tvättar bort fläcken för hand, gärna direkt efter det att fläcken har uppstått.

  • Bambuplagg
    Tvättråden beträffande bambuplagg varierar lite mellan olika plagg och artiklar, men oftast mellan 40-60 grader.

    Alla artiklar tillverkade av bambu går att tvätta i minst 40 grader, många upp till 60 grader.

    Läs därför alltid på tvättrådsetiketten på plagget/artikeln innan tvätt så håller ditt plagg längre.
  • Bambulakan
    Sängkläder av bambu kan tvättas i 40 grader, hängtorkas, ej torktumlas.

    Använd helst enzymfritt tvättmedel och tvätta endast med liknande färger.

    När du tvättar dessa lakan blir de relativt tunga och ”oformliga”, men när de hängt och torkat en stund torkar de snabbt och återfår då formen.

    Det går fint att stryka bambulakan, börja på lite lägre värme.

Kontakta oss

  • Mail
    info@sleepinsilk.se 
  • Telefon
    Du når oss på vår kundtjänst 010-490 27 00

    Öppet vardagar 08.00-17.00
  • Chatt
    På startsidan har vi en chatt-funktion. Skicka iväg en fråga så återkommer vi inom kort. Om vi inte svarar direkt kommer vi att återkomma på din mail om du uppger den.

GDPR-policy

  • Läs om vår GDPR-policy här!

    Integritetspolicy

    Vi på Sleep in Silk värnar om din personliga integritet och eftersträvar en hög nivå av ­dataskydd. I denna integritetspolicy förklarar vi hur vi samlar in och använder din personliga information. Här beskriver vi även dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande. Det är viktigt att du förstår vår integritetspolicy. Vid frågor angående vår integritetspolicy kan du kontakta oss på info@sleepinsilk.se.

    Sleep in Silk Sweden AB, organisationsnummer 556841-3495, Ulricehamn, är ansvarig för de personupp­gifter som vi behandlar.

    Vilka personuppgifter hanterar vi?

    Kunduppgifter som exempelvis namn, adress, e-postadress, telefonnummer, person­nummer (vid kreditköp), ordernummer, köpinformation och betalningsinformation.

    Vad används personuppgifter till?

    Enligt GDPR får personuppgifter endast samlas in för ”särskilda, uttryckligt angivna och berättigande ändamål.” Personuppgifterna får sedan inte behandlas på ett sätt som är ­oförenligt med dessa ändamål. Dessutom måste man också ha stöd i dataskyddsreglering för att hantera personuppgifter, ett sådant stöd kallas för rättslig grund.

    För att vi lagligen ska få behandla dina personuppgifter krävs det att någon av följande grunder är uppfylld: • behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig, • behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra en rättslig förpliktelse som vi har (d.v.s. om vi har en legal skyldighet att göra något enligt en annan lag), • behandling är nödvändig för berättigande intressen hos Sleep in Silk Sweden AB och att dina intressen av skydd för dina personuppgifter inte väger tyngre (intresseavvägning) eller • i specifika fall, efter att du har lämnat ditt samtycke till just den behandlingen.

    För att vi ska kunna tillhandahålla våra produkter till dig behöver vi behandla och hantera dina personuppgifter. Nedan följer exempel på för vilka ändamål vi behandlar dina person­uppgifter och med vilken rättslig grund vi gör detta.

    Ändamål – För att kunna hantera beställning och köp

    Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna hantera din beställning och köp, för att kunna leverera dina produkter, hantering av din betalning, för eventuellt kredit­upplysningsändamål och för att kunna hjälpa dig vid frågor rörande ditt köp. Laglig grund – Fullgörande av köpeavtalet. Denna insamling av dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden enligt köpeavtalet. Om uppgifterna inte lämnas kan våra åtaganden inte fullgöras och vi kan tvingas därför neka dig köpet. Lagringsperiod – Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och för en tid om 60 månader därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamationsärenden.

    Ändamål – För att kunna fullgöra företagets rättsliga förpliktelser

    Nödvändig hantering för uppfyllande av företagets rättsliga förpliktelser enligt lagkrav, domslut eller myndighetsbeslut (t.ex. bokföringslagen, penningtvättslagen eller reglerna om produktansvar och produktsäkerhet. Laglig grund – Rättslig förpliktelse. Denna insamling av dina personuppgifter krävs enligt lag. Om uppgifterna inte lämnas kan vår rättsliga skyldighet inte fullgöras och vi tvingas därför neka dig köpet. Lagringsperiod – Till dess att köpet har genomförts (inklusive leverans och betalning) och så pass länge som lagen kräver.

    Ändamål – För att kunna hantera kundservice och reklamationsärenden

    Kommunikation och besvarande av eventuella frågor till kundservice (via telefon eller i digitala kanaler, inklusive sociala medier). Utredning av eventuella klagomål- och reklamationsärenden. Laglig grund – Berättigat intresse. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och ditt berättigade intresse av att hantera kundservice och reklamationsärenden. Lagringsperiod – Till dess att kundserviceärendet har avslutats.

    Hur samlas uppgifterna in?

    De uppgifter som vi har om dig är de som du själv lämnar till oss vid köptillfället. Vi samlar även in uppgifter genom att våra webbsidor använder så kallade “cookies” som samlar in information på och från din webbläsare. Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När du besöker vår webbplats sparas cookies på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen och om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Om du har inaktiverat cookies kommer du dock fortfarande kunna surfa runt på vår webbplats.

    Hur länge sparas uppgifterna?

    Vi sparar aldrig personuppgifter längre än de behövs för respektive ändamål. Se mer om de ­specifika lagringsperioderna under respektive ändamål.

    Till vem kan uppgifterna komma att lämnas ut?

    I de fall det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda våra produkter delar vi dina person­uppgifter med företag som är s.k. personuppgiftsbiträden för oss. Ett personuppgifts­biträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner t.ex. gällande transporter, betallösningar, och IT-tjänster. När dina personuppgifter delas med ­personuppgiftsbiträden sker det endast för ändamål som är förenliga med de ändamål för vilka vi har samlat in informationen. Vi kan även lämna ut uppgifter till myndigheter och räddningstjänst vid behov.

    Vi delar även dina personuppgifter med vissa företag som är självständigt personuppgifts­ansvariga. Att företaget är självständigt personuppgiftsansvariga innebär att det inte är vi som styr hur information som lämnas till företaget ska behandlas. Självständiga personuppgifts­ansvariga som vi delar dina uppgifter med är statliga myndigheter, logistikföretag och företag som erbjuder betallösningar.

    Var behandlar vi dina uppgifter?

    Vi strävar alltid efter att dina personuppgifter ska behandlas inom EU/EES och alla våra egna IT-system finns inom EU/EES. Detta gäller även våra nyhetsbrev som hanteras inom EU/EES. Du kan om du vill enkelt avregistrera dig från nyhetsbrevet via en länk i nyhetsbrevet eller via vår hemsida.

    Dina rättigheter

    Rätt till tillgång – Du har rätt att kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter om dig vi behandlar (ett s.k. registerutdrag). Begäran om sådant utdrag ska göras skriftligt och vara undertecknad av dig. Specificera gärna de kategorier av uppgifter du vill ha tillgång till. Om vi av någon anledning inte kan uppfylla dina önskemål, kommer vi lämna en motivering till dig. Rätt till rättelse – Du kan begära att dina personuppgifter rättas ifall uppgifterna är felaktiga. Inom ramen för det angivna ändamålet har du också rätt att komplettera eventuellt ofullständiga personuppgifter. Rätt till radering – Vi sparar dina kunduppgifter i 60 månader efter du har fått din leverans för att kunna fullgöra våra skyldigheter gällande reklamationsrätt. Därefter anonymiseras de förutom då vi enligt lag är skyldiga att spara dem under en längre tid (exempelvis enligt bokföringslagen). Rätt till begränsning av behandling – Rätten till begränsning gäller bland annat om du anser att personuppgifterna är felaktiga och har begärt rättelse. I sådana fall kan du även begära att vår behandling av dina personuppgifter begränsas under tiden personuppgifternas korrekthet utreds. Rätt till invändning – Du har rätt att invända mot den behandling av dina personuppgifter som vi gör med stöd av intresseavvägning. I så fall behöver du specificera vilken behandling du invänder mot. Om dina personuppgifter behandlas för direkt marknadsföring har du alltid rätt att när som helst invända mot behandlingen